17-03-2023 JOURE/SNEEK – Uit een onderzoek welke eerder werd uitgevoerd door TNO ten aanzien van de Vlaketunnel in Zeeland bleek dat trekankers vervangen moesten worden omdat ze aangetast waren door corrosie. Trenkankers zijn stalen staven omringd door beton die de tunnelbak op zijn plaats houden. Indien de ankers breken kunnen de tunneldelen omhoog komen door de opwaartse druk van het grondwater. De Vlaketunnel is gebouwd in dezelfde periode als de Prinsesmargriettunnel.
De conclusie is nu dan ook dat er heel veel geld bespaard had kunnen worden als Rijkswaterstaat preventief andere tunnels had laten controleren. Volgens Rijkswaterstaat was er echter ‘geen aanleiding om aan te nemen dat op andere plaatsen een zelfde soort schade zou ontstaan’.
Mogelijke oorzaken van de problemen die worden genoemd door een Duits onderzoeksbureau die destijds de Vlaketunnel heeft onderzocht zijn onder andere dat voor het vervoer er soms een antiroestspray werd gebruikt voor het transport. Als die spray niet verwijderd wordt voor gebruik, kan dat later tot problemen leiden. Daarnaast zou ook een speciale tape die het staal tijdens het vervoer beschermt een mogelijke oorzaak zijn. Beiden bieden geen bescherming tegen natuurlijke elementen.
Officieel is er nog geen schade bedrag bekend rondom de Prinses Margiettunnel. Echter kostte de reparatie van de Vlaketunnel Rijkswaterstaat destijds tussen de 35 en 40 miljoen euro. Indien de ankers die €300,- a €4000,- per stuk waren gecontroleerd en vervangen, was de rekening een stuk lager geweest. Wel is bekend dat er in Nederland nog 9 vergelijkbare tunnels op dezelfde manier zijn aangelegd.
Minister Harbers heeft inmiddels in een brief aan de 2e kamer laten weten meer tunnels prefentief te gaan willen onderzoeken.