23-03-2023 OUWSTERHAULE – 25 maart viert het Nationaal Openbaar Vervoer Museum het 20 jarig bestaan. Dit doen ze door het organiseren van een “open dag”. Ze nodigen iedereen uit om een kijkje te nemen achter de schermen van NOV Museum.
Vrijwilligers geven uitleg over het onderhoud en revisie van de bussen. Uiteraard kunt u informatie krijgen over het huren van onze bussen. In het museum treedt de bekende Friese zanger Adri de Boer op. Natuurlijk zal Adri ook liedjes vertolken over het openbaar vervoer. In het museum kunt u uitleg krijgen over de digitale modelspoorbaan. Tevens kan een rustmomentje worden ingelast in de bibliotheek tussen de honderden boeken over het openbaar vervoer. De vragen die u wellicht heeft over mogelijkheden voor een feestje of overnachten op de camperplaats, kunnen gesteld worden aan onze medewerkers.
Op het terrein is catering aanwezig waar u een hapje en drankje kan kopen. Er is een mogelijkheid om met een bus van het museum de omgeving te verkennen!
Geschiedenis Stichting NOV Museum
In het dorpje Ouwsterhaule verwacht men niet direct een openbaar vervoer museum. Maar er is hier een heus museum gevestigd. Namelijk het Nationaal Openbaar Vervoer Museum (NOVmuseum). Het museum is opgericht in april 2003.
Een aantal enthousiaste personen met een openbaar vervoer achtergrond hebben deze Stichting opgericht met als doel historisch materiaal uit het openbaar vervoer te behouden in een voor ieder toegankelijk museum.
Al snel werd er veel materiaal verkregen. Er werd een onderkomen gevonden aan de Jetze Veldstraweg 46A te Ouwsterhaule. Het onderkomen was ooit een Timmerfabriek. De Stichting restaureert en onderhoudt historische bussen. Er werd begonnen met twee bussen. Het wagenpark groeide gestaag tot 16 museale bussen. Helaas bleek niet elke bus te restaureren door de Stichting en moest van enkele wagens afscheid worden genomen. Dat betekende gelukkig niet altijd sloop, want enkele wagens zijn naar andere organisaties over gegaan. Maar er moest wel definitief afscheid worden genomen van een bus, die een lange tijd een belangrijke rol heeft gespeeld, de blauwe Glasblazers bus, een ex GADO DAF MB200 Den Oudsten uit 1983. Soms zijn bussen helaas te slecht en daarmee te kostbaar om te restaureren. Er zijn in 2023 acht bussen, 1 minibusje en een tram aanwezig, waarvan zes bussen inzetbaar. De jongste bus is een Citea VDL uit 2013, die in 2020 werd opgenomen in het wagenpark.
In de loop der tijd heeft het museum door schenkingen vanuit geheel Nederland ontzettend veel materiaal zoals documentatie, kleding en gebruiksvoorwerpen uit het openbaar vervoer ontvangen. Het museum is dan ook uitgegroeid tot een volwaardig museum waarin een overzicht te vinden is van het openbaar vervoer in Nederland, zoals dat in verschillende regio’s bestond.
Het museum begon in een beperkte ruimte, maar langzamerhand konden meer hallen in gebruik worden genomen. Van 2009 tot 2011 is het museum fors verbouwd en beschikt het museum nu over een fraaie museumhal, een werkplaats met hefbrug, stallingsruimte voor alle bussen en een magazijn voor onderdelen. In 2012 kreeg het museum twee bijzondere voertuigen. Een proefbus rijdend op waterstof, de ex GVB 002 en een tram van het GVB. De 891, gebouwd in 1948. Oorspronkelijk waren er zelfs plannen om deze tram op een stuk spoor voor de loods af en toe naar buiten te trekken. Het transport van de tram van Amsterdam naar Ouwsterhaule werd door diverse kranten vermeld.
Het museum ontvangt geen subsidie. De belangrijkste inkomensbron is de verhuur van bussen. Gelukkig heeft het museum meerdere sponsoren en donateurs. De Covid-19 jaren zijn goed doorstaan en het museum hoopt in 2023 weer veel bezoekers en reizigers te mogen ontvangen. Maar de busmuseum wereld gaat een onzekere toekomst tegemoet. Het wordt steeds moeilijker om met historische bussen alle plaatsen in Nederland te kunnen bereiken. De Stichting Nationaal Openbaar Vervoer Museum doet zijn uiterste best om deze geschiedenis voor volgende generaties te bewaren, museumbussen te onderhouden en te laten rijden.