Consument kiest niet ‘uit gewoonte’ voor biologisch voedsel

16-12-2023 LEMMER – Consumenten doen hun boodschappen vrij routinematig en kiezen hierdoor minder voor biologische producten. Daarnaast speelt ook de prijs versus de verwachting van kwaliteit van een product een belangrijke rol waardoor consumenten wel of niet kiezen voor biologisch. De consumenten die nu al wel regelmatig biologische producten kopen, hechten veel belang aan een verantwoorde keuze. Dit blijkt uit een consumentenonderzoek van het ministerie van LNV.

In het kader van het ‘Actieplan Biologisch’ heeft het ministerie van LNV onderzocht welke factoren bepalen of een consument wel, geen of weleens biologische producten koopt. Op basis van kwantitatief onderzoek en statistische analyse heeft onderzoeksbureau Motivaction geconcludeerd dat vooral gewoontegedrag, het zelfbeeld en de sociale norm bepalend zijn voor het koopgedrag. Als wordt gevraagd naar het kopen van een specifiek product, speelt prijs ook een rol bij hoe vaak consumenten een biologisch product kopen.

Consumenten ontwikkelen routines bij het doen van boodschappen. Omdat dit gedrag zich over een langere periode ontwikkelt, is het voor consumenten moeilijk om dat te veranderen. Op dit moment koopt een meerderheid van de consumenten naar eigen zeggen weleens biologische producten. Er is een kleine groep die dit regelmatig of bijna altijd doet.

Consumenten die aangeven op dit moment geen biologische producten te kopen, hebben het gevoel dat de hogere kosten van biologisch de hogere prijs van de producten niet rechtvaardigen. Door de verantwoorde en kleinschaliger manier van produceren, zijn de kosten van biologische producten vaak hoger.

Onderdeel van het ‘Actieplan Biologisch’ is dat de biologische landbouw een volwaardig deel van de voedselmarkt moet worden en dat biologische boeren de koplopers van de duurzame landbouwtransitie zijn. Voor 2023 en 2024 is in totaal  26 miljoen euro beschikbaar gemaakt om de omschakeling naar biologische en natuurinclusieve landbouw te stimuleren. Daarnaast is er in juni 2023 voor ondersteuning van een marktprogramma 50 miljoen beschikbaar gesteld tot 2030.