04-12-2024 LEMMER – Ondanks dat het niveau van rekenen beter is geworden blijkt het niveau nog wel onder de streefwaarde te liggen. Bijna 85% van de basisscholen halen het basisniveau wat nodig is. Echter dat slechts 33% op het straatniveau komt. Die laatste is wenselijk voor de overstap naar de middelbare school. In het speciale onderwijs liggen de cijfers lager. Daar beheerst 16& het basisniveau en 2% het streefniveau.
Corona
Corona heeft een enorme impact gehad op het rekenniveau van de leerlingen. Daarom is het van belang dat de leerlingen zo snel mogelijk weer op het streefniveau komen zodat ze een goede start kunnen maken op hun volgende school.
Focusgroep
Een focusgroep heeft nu aangeraden om een reken coördinator aan te stellen om de rekenvaardigheid te verbeteren. Twee jaar geleden is er een speciale subsidie aan de scholen beschikbaar gesteld om basisvaardigheden te verbeteren. Deze is niet speciaal in het leven geroepen voor het rekenen maar ook voor andere leerdoeleinden. Van de schoolleiding wordt een heldere visie verwacht over hoe het streefniveau van het rekenen in de toekomst kan worden behaald.