03-12-2024 LEMMER – Het is voortaan in het hele land mogelijk om flitspalen in te zetten op wegen waar een maximumsnelheid van 30 km per uur geldt.
Steeds meer gemeenten verlagen de maximum snelheid op wegen binnen de bebouwde kom van 50 km per uur naar 30 km per uur, uit het oogpunt van verkeersveiligheid. De behoefte om op deze snelheidslimiet te handhaven wordt daarmee ook groter, want hoe meer bestuurders zich aan de maximum snelheid houden, hoe lager het risico op ernstige ongevallen. Om te handhaven, moet de maximum snelheid wel bij de inrichting van de weg passen. Omdat er eerder nog geen duidelijke eisen voor de inrichting van een 30 km/u weg waren, was structureel handhaven op 30 km/u met flitspalen tot voor kort niet mogelijk.
Landelijke inzet
Een pilot in Amsterdam laat zien dat handhaven met flitspalen op 30 km/u effectief kan zijn. De flitspalen zorgden er mede voor dat de gemiddeld gereden snelheid is gedaald, en daarmee het risico op (ernstige) ongevallen. De pilot geeft daarmee aanleiding om in het hele land handhaving op GOW30-wegen mogelijk te maken, in aanvulling op andere snelheid remmende maatregelen. Parket CVOM breidt daarvoor het beleid voor het plaatsen van flitspalen uit.
Bij het beoordelen van locaties voor handhaving op 30 km/u wordt, net zoals bij alle flitspalen, gekeken naar een geloofwaardige weginrichting, de aanwezige risico’s (zoals oversteekplaatsen en kruisingen) en de inzet van andere maatregelen die het verkeersgedrag beïnvloeden, zoals educatie en campagnes. Handhaving blijft het sluitstuk van de maatregelen om te hard rijden tegen te gaan.