27-03-2023 LEMMER – Door het groeiende aanbod biologisch is de omzet van biologische producten vorig jaar met 25% gestegen, zo blijkt uit nieuw onderzoek van GfK. De omzetstijging bestaat voor 15% uit toename in volumes en 10% uit de gemiddelde prijsstijging. Nederlandse huishoudens ook vaker biologisch. De aankoopfrequentie steeg met +15%. De absolute omzet van biologische voedingsmiddelen in 2022 bedroeg 1,4 miljard euro.
De flinke omzetstijging van biologische voeding is onder meer een gevolg van het toenemende biologische productaanbod. Supermarkten spelen een belangrijke rol in het aanbod, aangezien 73% van alle biologische producten in de supermarkt worden gekocht.
De groep consumenten die minimaal elke week biologisch koopt, nam het sterkst toe. Bijna 40% van de Nederlandse huishoudens bevindt zich echter in de groep consumenten die 12 tot 52 keer per jaar biologisch kopen. Zij kopen gemiddeld 3,1 keer per maand biologisch en gemiddeld 37,4 keer per jaar.