25-06-2024 LEMMER – Tegen de aanbestedingsregels in speelde Rijkswaterstaat een aannemer onderhands een opdracht toe voor reparatie van de Prinses Margriettunnel in Friesland. De kosten van ten minste 95 miljoen euro vallen bovendien veel hoger uit dan voorzien.
Eerder werd al bekend dat Rijkswaterstaat op de hoogte kon zijn van de mogelijke constructie problemen. In Zeeland is een dergelijke constructie al eerder met de ‘Valktetunnel’ overeenkomstige problematiek aangepakt. Er werden geen controles uitgevoerd op zes andere constructies die vergelijkbaar zijn, waaronder de Prinses Margriettunnel.
Aanbesteding
Rijkswaterstaat gunde de aanbesteding onderhands aan het bedrijf Van Hattum en Blankevoort. De regels schrijven echter voor dat wanneer er meer dan 5,5 miljoen euro is gemoeid aan kosten dat er een openbare aanbesteding plaats moet vinden. Dit is niet gebeurd. Reden zou zijn geweest dat andere bedrijven de herstelwerkzaamheden niet uit zouden kunnen uitvoeren.
Waar er eerder sprake was van een geschat herstel bedrag van maximaal 25 miljoen euro blijkt dat nu om een hoger bedrag te gaan. De nieuwe berekening zou uitkomen op een minimaal bedrag van 95 miljoen euro. De kosten zouden vooral zitten in de fundering van de tunnel, die zou in zijn geheel vervangen moeten worden. Volgens experts had je voor dat geld een compleet nieuwe tunnel kunnen bouwen.
Vooralsnog blijft Rijkswaterstaat bij het standpunt dat zij niets fout hebben gedaan en in het belang van een spoedig herstel van de tunnel hebben gehandeld.